Kusiku | Penjagaan Tulang Belakang

Sebenarnya, tak ramai yang cakna tentang
kepentingan penjagaan tulang belakang.
Usia sebesar anak-anak inilah kita kena biasakan
mereka duduk dengan sihat.

Sebab tulang manusia kalau kita ajar duduk dengan baik, jaga  dengan sihat, struktur badan pun cantik, tegak.
Satu lagi rahsia anak-anak suka belajar, mereka selesa.

Cara duduk begini pun kita tahu yang mereka tidak selesa kerana tulang belakang yang membongkok. Kan?
Kalau duduk melengkung macam ni, inilah kita panggil duduk pada postur yang bukan sahaja tak sihat, lama-lama boleh buat tulang belakang kita sakit. Memang bahaya sangat kalau tak jaga cara duduk. Salah satu akibatnya, kita mungkin terpaksa ucap selamat tinggal kepada hobi yang dah bertahun serasi dengan kita.

 

Majoriti dunia zaman sekarang semua bekerja dengan hanya duduk dan mengadap laptop atau komputer selama 8 jam sehari. Belajar pun boleh online je sekarang kan?

.
Walaupun teknologi akan membawa pelbagai manfaat
seperti mempercepatkan pekerjaan, meminimakan tenaga serta menghubungkan kita sepantas cahaya, ia masih mempunyai pelbagai mudarat.

“Antara berdiri, berjalan dan duduk
mana paling kerap korang buat dalam sehari?”

Jawapannya mungkin berbeza setiap individu.
.
Kerana ianya bergantung pada pekerjaan, aktiviti, gaya hidup dan keselesaan. Mungkin korang student, orang bekerjaya,
peniaga online, suri rumah atau sudah berusia lebih 60 tahun.
.
Dan, ada lagi yang bertanya, “Kalau kerap duduk, posisi duduk yang macam mana pula?”
.
Dalam masyarakat kita, ramai lagi sebenarnya yang tidak sedar betapa pentingnya ambil tahu tentang cara duduk yang betul.
Tak kiralah duduk bersila, bersimpuh, atas sofa, duduk bersandar atau duduk tegak. Ianya bergantung juga pada keselesaan kita.
.
Persoalannya, adakah sebab kita selesa duduk cara begitu, kita sebenarnya duduk pada posisi yang betul dan sihat?
Tapi, yang menjadi masalah adalah duduk dalam tempoh yang terlalu lama. Tak berganjak dari tempat duduk lebih 30 minit, memang boleh mengundang masalah.

APAKAH BAHAYA DUDUK PADA
POSTUR TIDAK SIHAT ?

 
Abang-abang, kakak-kakak, baca ni ye.
Duduk terlalu lama pada postur yang tidak sihat akan mengakibatkan pelbagai masalah seperti :
(1) Masalah sakit belakang yang kronik
(2) Masalah pada otak, leher dan bahu
(3) Kemerosotan otot
(4) Kemerosotan organ
(5) Gangguan kaki
(6) Berisiko kepada penyakit diabetes, jantung dan obesiti.
Kesimpulannya, tidak dapat disangkal duduk dalam tempoh lama tidak kiralah posisi mana cara duduk kita, penting kita ambil langkah untuk banyakkan berdiri, berjalan dan sesekali senaman ringkas setiap 30 minit hingga sejam duduk.
.
Langkah pencegahan ini perlu diambil tindakan segera oleh kita supaya masalah sakit belakang kronik,
postur badan tidak bagus dan meningkatkan risiko penyakit kronik seperti diabetes, jantung, obesiti
dan kanser tidak berlaku kepada kita dalam jangka masa yang panjang.

BAGAIMANA CARA DUDUK YANG BETUL?

Cara duduk yang betul dengan alatan yang ergonomik menentukan kesihatan tulang belakang kita.

.
Ok, kita ambil contoh pelajar tahfiz.
Tidak kiralah duduk atas kerusi yang berkaki mahupun kerusi tanpa kaki,
setiap pelajar tahfiz perlu bangun dari tempat duduknya paling kurang setiap 30 minit sehingga satu jam.
Inilah rahsia pelajar-pelajar tahfiz duduk lama tanpa kebas kaki dan sakit belakang.
.
Dan, satu lagi rahsia pelajar-pelajar tahfiz bersemangat untuk bersama al-Quran adalah
cara duduk bersila mereka secara ergonomik.
.

“Eh, ada juga ya duduk bersila ergonomik?”

.
Inilah kesan inovasi kepada kesihatan dan keselesaan kita terutamanya.
Pelajar-pelajar tahfiz disediakan pula setiap seorang kerusi tanpa kaki ergonomik.
.
Kalau nak tahu, ringkasnya ergonomik adalah alatan sesuai guna semasa beraktiviti
yang memberi faedah kepada kesihatan dalam jangka masa lama.
.
Pentingnya kerusi ergonomik ini untuk keselesaan (jangka pendek)
dan kesihatan (jangka panjang) pelajar-pelajar tahfiz.
Dan, kerusi tanpa kaki ini memang dicipta ergonomik semasa duduk beralaskan lantai.
.
Namun jangan lupa, ianya juga baik untuk diletakkan di mana-mana sahaja
yang memerlukannya yang turut mesra sandar.

MEMPERKENALKAN
KUSIKU - INOVASI KERUSI TANPA KAKI

Nama SILLA ™ diambil daripada Bahasa Sepanyol yang memberi makna ‘kerusi’ dalam Bahasa Melayu.

 
KUSIKU adalah jenama buatan Malaysia dalam penghasilan kerusi yang mempraktikkan aspek ergonomik dengan Reka Bentuk dan Inovasi dalam Perspektif yang unik serta mementingkan penjagaan kesihatan bagi mengalakkan pengguna duduk pada kedudukan postur yang betul dan sihat.
.
👉Memberi kebebasan untuk duduk bersandar di mana sahaja.
👉Membantu duduk dengan selesa dan lebih lama sekiranya duduk bersila.
👉Mengelakkan sakit belakang, kaki kebas atau lenguh dan terasa semut- semut.
👉Mengurangkan bebanan paha yang menyebabkan sakit pada kaki ketika duduk bersila.
👉Memberi kedudukan struktur tulang belakang dalam posisi yang betul tidak membongkok.

Wah! best kan. Ramai yang nak tahu apa istimewanya Kusiku dalam penjagaan tulang belakang?
Jom! kita baca satu-satu.

Kusiku ni sesuai untuk kegunaan semua orang. Ada yang nak guna sendiri, nak hadiahkan kat mak ayah, nak bagi anak-anak guna untuk belajar, nak waqafkan kat surau, masjid dan sekolah tahfiz pun boleh. 
.

“Nak guna masa drive boleh ke?” Boleh.
Lagi-lagi bila memandu jarak jauh sehingga memakan
waktu yang lama untuk sampai ke destinasi.
Dengan Kusiku, insyaAllah, tiada sakit belakang.

 

Nak tahu macam mana rupa kerusinya?
Inilah spesifikasi Kusiku, yang membolehkan ianya diguna dalam apa jua keadaan.

PELBAGAI AKTIVITI DENGAN KUSIKU

Kusiku ni mudah dibawa ke mana-mana. Guna di rumah, di pejabat, surau / masjid dan sekolah. Jika ada yang nak dapatkan Kusiku untuk tujuan waqaf, sangatlah digalakkan. Secara tak langsung dapat kita bantu masyarakat dalam penjagaan tulang belakang.

DAPATKAN KUSIKU SEKARANG!

KUSIKU SILLA™ BASIC

1 unit x Kusiku Silla Basic (Hijau)
PERCUMA 1 unit x Joos Tok Guru Roselle 180 ml

RM80 (SM) | RM100 (SS)
*harga termasuk urusan pos.

Warna Kusiku :  HIJAU (STOK TERHAD).
*PENTING : Jika stok warna hijau habis, akan dapat warna PUTIH.

Jika ingin waqafkan Kusiku ke surau /  masjid /  pusat tahfiz yang berhampiran dengan korang sangatlah digalakkan.
Secara tak langsung dapat bantu komuniti setempat dalam penjagaan tulang belakang.
Hanya isikan alamat lengkap penerima semasa checkout nanti.
Tempahan akan dipos terus kepada penerima sumbangan.

Atau, jika korang nak letak alamat korang sebagai penerima, juga boleh.
Kemudian korang boleh hantar personally kepada penerima sumbangan. 

PAKEJ WAQAF KUSIKU

KUSIKU SILLA™ BASIC

10 unit x Kusiku Silla Basic (Hijau)

RM700 (SM) | RM800 (SS)
*harga termasuk urusan pos.

Warna Kusiku :  HIJAU (STOK TERHAD).
*PENTING : Jika stok warna hijau habis, akan dapat warna PUTIH.

Kusiku14

“Mencegah lebih baik dari merawat.”

CEPAT, DAPATKAN KUSIKU SEKARANG!


Untuk info lanjut :
http://www.wasap.my/60194001010/Kusiku